c0uple tak mengapa TAPI......

Assalamualaikum...
hYe readers...
urmmm....
Entry kali nie h0neyz nak berk0ngsi ngan k0rang tentang buku yg h0neyz baru habis baca...
kalau k0rang nak tahu,
buku nie BEST SELLERS taw...
;-)
tajuk buku nie "Tentang Cinta" daripada Pahrol 
Mohd Juoi...
dalam banyak2 tajuk dari buku tue,h0neyz paling ska tajuk yg h0neyz nk k0ngsi ngan k0rang nie...
sebabnya....
ada sket2 yg berkaitan dgn h0neyz...
huhuhu...
j0m...
meh h0neyz share ngn k0rang tentang pendapat writer nie tentang berc0uple...

Menurut writer, berc0uple xsalah tapi hendaklah mengikut PERATURAN-PERATURAN yg telah ditetapkan oleh ALLAH s.w.t..
InsyaAllah...
Pasti tidak mendatangkan masalah...

Yakinlah dengan janji Allah dengan lidah kekasih-Nya Nabi Muhammad s.a.w :
"Jika seorang hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yang haram (kerana Allah) maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya mengikut jalan yang halal..."
[Al-Hadith]

yang penting,tanyalah hati sendiri...
"untuk apa aku berc0uple?"
Jika niatnya benar-benar suci,yakni untuk bernikah (kerana itu tuntutan Allah dan mengikut sunnah) maka peliharalah niat yang suci itu baik-baik...
jangan dicemari dengan perbuatan yang kotor dan jijik...
tetapi jika niat kita hanya untuk suka-suka.berser0n0k-ser0n0k, maka hentikanlah...
takut syaitan mencelah...
apatah lagi bagi pasangan yang sering berdua-duaan di tempat yang sunyi...

ingatlah pesan Rasulullah s.a.w :
"Tidak berdua-duaan bagi se0rang perempuan dan se0rang lelaki di tempat yang sunyi,
melainkan syaitanlah 'orang' ketiga itu..."
[Al-Hadith]

c0uple yang begini terdedah kpd keburukan sama ada yang menimpa pihak lelaki atau pihak perempuan atau kedua-duanya sekali...
kekadang, bila "madu telah diseri" kumbang p0wn terbang pergi...
atau bila datang "kumbang jati" yang lebih 'macho' bunga di taman di sambar pergi...
selalulah kita beringat,bahawa tidak ada ketenangandan kebahagiaan dengan membelakangkan hukum Tuhan...

Bagi c0uple yg benar2 serius, 
ingatlah semakin banyak kemanisan yg kita teguk dalam pergaulan bebas sebelum berkahwin, maka semakin tawar dan hambar pula pergaulan itu sebagai suami isteri nanti (selepas berkahwin)...
Sebaliknya,
semakin kita dapat mengawal diri daripada melakukan sesuatu yg di larang Islam sebelum berkahwin, 
maka semakin manislah alam rumahtangga yg akan kita lalui nanti...

Jika anda benar2 sayangkan pasangan anda,
maka h0rmatilah dia...
Peliharalah dia dan perlakukanlah si dia dengan sewajarnya seperti orang yg anda sayang...
Jangan hancurkan hidup pasangan anda hanya kerana keser0n0kan yg sementara...
Jika sayangkan permata, tempatkanlah ia di bekas yg selamat,dilindungi dan dijaga...
Jangan sekali-kali didedahkan dan disepah-sepahkan...
Jangan manisnya di kecap,sepahnya dibuang..

Bagi jejaka,jagalah keh0rmatan si dia-bakal ibu bg anak anda nanti...
Sesungguhnya, hanya ibu yg baik dpt mendidik anak yg baik...


p/s : kepada yg bel0m lagi baca buku ini, cubalah baca...
k0rang pasti suka dan tertawan dgn cara penulisannya...
"Membaca Amalan Mulia..."
;-)



Bila h0neyz mula membebel :-
InsyaAllah...
h0neyz akan berusaha menjaga hubungan ini dengan sebaik-baiknya 
dan  
tidak melanggar larangan yg telah ditetapkan Allah s.w.t
.......... amin........


SaRaNghYe ;-)

6 0712 suka k0men bl0g h0neyz:

minah skuter said...

wah2 hanis.. kita baca buku yang sama lah.. nana pun baru habis baca... time exam marketing pulun baca buku tuh.. best buku tuh.. ayat dalam buku tuh kena dengan jiwa remaja :)

misz h0neyz said...

minah skuter
hahaha...
ya ka??..
2 larh kan...
ska bet0l h0neyz baca buku nie...
tp yg paling suka tajuk nie larh...
hehehe...
;)

syahirooAhmad said...

Yes... sgt setuju.. konsep bercinta tu kena paham betul2.. rasa tak perlu la couple2 nih.. lebih mendatangkan dosa..

misz h0neyz said...

syahirooAhmad
bet0l3...tapi klau yg dah c0uple,xkan lah nak break tetiba kan...
nnt len plak jdiknya...
s0,pndai2 lah jga hubungan kita drpd benda yg x el0k...
InsyaAllah...
everything g0nna be 0kay...
;)

fatin hanani said...

hehe thnks hanis berkongsi...
insyallh atin pun akan sama2 jaga hbngn atin dgn gg :) thnks hanis sebab sudi kngsi ^_^

misz h0neyz said...

fatin hanani
ur welc0me...
InsyaAllah...
sm0ga hubungan atin+gg akn knal hngga akhir hayat...
;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT@SEGALA YG TERCATAT DI ATAS ADALAH HAK MILIK MISZ HONEYZ